«Els sènior una força activa en la construcció del coneixement» és el títol que hem escollit per la ponència de la doctora en Psicologia, M. Jesús Comellas. En aquesta conferència tractarà dels valors que pot aportar la generació sènior, com a constructors i transmissors del coneixement.

La societat d’avui no s’assembla a la de fa vint o trenta anys. La manera en que s’estructurava en funció de l’edat, ha canviat molt: infantesa, adolescència, joventut, adultesa i vellesa, no responen als mateixos paràmetres.

La generació sènior, abans coneguda únicament com a «tercera edat», poc té a veure amb la d’altres temps. Els canvis han suposat més expectatives de vida, més formació adquirida, una pràctica professional més qualificada… i tot plegat fa que aquesta generació disposi d’un gran potencial de sabers i coneixements que no poden ser ignorats, ni oblidats.

L’interès dels sectors econòmics per aquest col·lectiu, a qui veuen com a un client potencial, sigui del sector mediàtic, del formatiu o del social ens porta, segons M. Jesús Comellas «a creure que la societat dóna resposta a les necessitats d’aquest col·lectiu, quan en realitat tot el seu coneixement, saber i experiència queda en l’oblit». «Es valora el que aquesta generació pot fer però no les oportunitats de la seva participació en el procés de construcció de coneixement intergeneracional», i el fet que «aquest reconeixement serà cada vegada més fonamental, no només per a la generació sènior sinó per a tota la societat»

La proposta de Comellas és la d’obrir-los un espai de participació en els processos de construcció de coneixement, mitjançant relacions multigeneracionals com a mentors en treballs d’investigació en centres de secundària, en la universitat o ens institucions socials que realitzin investigació.

Maria Jesús Comellas, mestra i doctora en Psicologia, actualment és professora emèrita titular d’Orientació Educativa del Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i directora del GRODE (Grup de Recerca, Orientació i Desenvolupament Educatiu) de la mateixa universitat. Col·labora amb diferents mitjans de comunicació: Ara, Catalunya Ràdio, 8TV i amb xarxes de televisió locals. La seva recerca i la seva experiència en el camp educatiu ha cobert totes les etapes, de l’educació infantil a la universitària. Ha treballat en la prevenció de la violència a les escoles, en l’acompanyament a les famílies en la tasca educativa i en les relacions multigeneracionals, entre d’altres.