La ficció televisiva ha aconseguit en aquest nou segle l’excel•lència cultural que tant se li va negar en el passat. La que fora antany germana petita, parent pobre, fins i tot menyspreada, que es movia a l’ombra de les grans pantalles de cinema, és avui una realitat decisiva d’enorme calat. Les sèries dominen el nou imaginari contemporani, s’han convertit en referent obligat per a l’espectador i en aparador de narratives d’ampli espectre serial.

Les noves ficcions televisives han trobat en l’estructura serial, en la serialitat, una excel•lent eina per a desenvolupar personatges inoblidables que creixen de forma centrifuga i a la vegada addictiva amb cada nou capítol.

Una de les primeres qüestions que plantejarem en el curs serà l’anàlisi de la serialitat en els seus registres literaris originals, presents ja en la tradició grecoromana, l’Odissea d’Homer, sense anar més lluny, i posteriorment en les aventures medievals del rei Arturo i els seus cavallers de la Taula Rodona, en les novel•les de lliuraments d’Alejandro Dumas i Ponson du Terrail i en el Sherlock Holmes d’Arthur Conan Doyle. Impetuós bagatge literari de signe popular, al qual veurem encarnar-se en el encara novell Setè Art, i del qual sorgiran les primeres apostes de serialitat cinematogràfica: Els Vampires, Fantomas i Els perills de Paulina.

A continuació, el curs abordarà les diferents formes que el relat serial televisiu ha anat adoptant al llarg de la seva història, des de les serialitats antològiques (d’episodis independents, sense relació, model The Twilight Zone o Alfred Hitchcock presenta) a serialitats de naturalesa progressiva amb totes les seves variants (El fugitiu, Els invasors, Cançó trista d’Hill Street…) i de com tals disposicions han trobat acomodament i renovació expressiva en sèries tan assenyalades com Alias, 24, Els Soprano, The Wire, Breaking Bad, Joc de Trons

Paral•lelament a la taxinomia de la serialitat i les seves estructures, el nostre viatge per la ficció catòdica inclourà una visió panoràmica dels gèneres més populars de la història de la televisió: Western, policíac, melodrames, thriller, comèdia… Les coordenades genèriques ens serviran per a esbossar els canvis que han experimentat els models de representació característics de cadascun d’ells, des de la dramatúrgia, caracterització de personatges i conflictes, a la posada

Salvador Bernabé

Llicenciat en Història de l’art, professor de l’assignatura Introducció al guió a la Universitat Pompeu Fabra, 
professor de narrativa cinematogràfica a El Plató de Cinema i de la UNED Sènior a Barcelona.

Divendres 17 d’abril, al nostre centre de Barcelonacomença aquest curs adreçat a estudiants, fans de les sèries, nostàlgics i en definitiva qualsevol persona interessada per les sèries de televisió amb l’objectiu d’aprofundir en el coneixement dels mecanismes narratius de les sèries i en els seus imaginaris.

No et perdis aquestes classes magistrals amb projeccions de seqüències i debat.

Més informació i inscripció