Què hem de resoldre?

La nostra resposta habitual quan ens pregunten sobra una obra d’art és dir alguna cosa com “jo no hi entenc gaire, però a mi m’agrada”,  o “no sé, però a mi m’impressiona o m’emociona o m’interessa” o, al contrari, “francament, a mi no m’agrada gens, potser és que no hi entenc prou“, o “tot aquest art modern em costa entendre’l, o no m’interessa gens”. I, si algú no està d’acord amb les nostres opinions sempre podem refugiar-nos en la frase…”tot això és molt subjectiu”.

La veritat és que, potser, no reaccionem d’una manera gaire diferent de com ho fan els professionals que es dediquen  a parlar de l’art. Els experts, però, tenen una manera ―sovint inconscient― de dissimular que no tenen ―que no tenim― una idea gaire precisa sobre el que ens comunica l’art, parlant de la biografia de l’autor i, especialment, de les  circumstàncies en què  va fer aquella obra, o parlar del moviment artístic al qual pertany que és com conèixer un idioma però que no és encara una garantia de saber llegir ―i entendre― un text.  I podem dissimular el que no sabem parlant de l’impacte que aquell art té sobre la societat. O, encara, podem jutjar les obres constatant  si aquell art és avantguardista o reaccionari, si està al costat del poder o ajuda a soscavar-lo, etcètera. Això són nomes les rodalies de l’obra però tenen l’avantatge de ser afirmacions verificables i, per tant, demostrables. Les que fan referència al sentit de l’art, menys. En qualsevol cas, insisteixo, la cobertura protectora de la nostra manca de criteri sobre el que és l’art, sempre és “tot això és molt subjectiu”. En el curs Entendre l’art intentarem acostar-nos a una solució d’aquest problema.

El curs

El que no vol ser

  • No serà una anàlisi teòrica
  • Ni tindrà un plantejament merament intel·lectual
  • Ni consistirà en una presentació d’idees abstractes

 

El que vol ser

1) una síntesi del pensament teòric sobre l’art, amb exemples de totes les arts i de totes les èpoques,

2) un curs en què sempre confrontem el que nosaltres pensem sobre una obra amb el que ―des d’una perspectiva històrica― n’han dit d’altres. La pràctica personal sobre el que entenem per art i com hi accedim, hauria d’estar present en aquest curs,

3) Intentarem tenir sempre presents les obres literàries, musicals o plàstiques de manera que puguem comparar-les i coneguem així la singularitat de cada art.

 

Ramon Pla i Arxé

Doctor en Filologia Romànica

 

Informació del curs